Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā

Mācību gada izskaņā Bērzaunes pamatskolas konkursa “Zini, vari, dari labāk!” uzvarētāji devās ekskursijā uz Rīgu un apmeklēja Latvijas Nacionālajā mākslas muzeju, izmantojot programmas “Latvijas skolas soma” atbalstu.

Vispirms jau pārsteidza muzeja galvenā ieeja ar plašo un grezno apdari. Gide mums ļāva minēt, cik tad zelta ir izmantots dekoratīvajos elementos. Izrādās, ka tikai 128 grami, jo apdares elementi tika noklāti ar ļoti plānām tā sloksnītēm. Viņa pastāstīja par muzeja tapšanas vēsturi, uzdodot nākamo jautājumu – cik tad sens ir muzejs, ja tas tika atklāts 1905. gadā. Visi aizrautīgi iesaistījās rēķināšanā, bet vecāko klašu skolēniem tas izdevās visātrāk.

Zinošās gides pavadībā vispirms iepazinām muzeja pastāvīgās ekspozīcijas darbus. Viņa pastāstīja par mākslas žanriem, gleznotājiem, viņu rokrakstiem. Lēnām izstaigājot izstāžu zāles, apskatījām Latvijas vecmeistaru gleznas un skulptūras. Mākslinieka Jūlija Federa gleznā “Gaujas leja” atpazinām Gaujas ieleju. Gide, stāstot par māksliniekiem un viņu darbiem, atgādināja Latvijas vēstures notikumus, pamatojot mākslas virzienu rašanos un attīstību. Mākslinieku Jaņa Rozentāla, Ādama Alkšņa, Johana Valtera, Riharda Zariņa darbi ļāva izjust “Ainas no latviešu tautas dzīves”. Visus samulsināja Teodora Zaļkalna skulptūra “Modesta Musorgska portrets”, jo šķita, ka tā veidota no kāda metāla, bet izrādījās, ka mākslinieks to veidojis keramikas tehnikā, apstrādājot mālu tā, lai radītu metāla iespaidu.

Īpašu uzmanību gide veltīja Latvijas ainavistu gleznām, pievērsdama mūsu uzmanību krāsu bagātībai, piemēram, baltās krāsas niansēm Vilhelma Purvīša darbā “Marta vakars”, kā arī mākslas darbos saskatāmajām emocijām. Izrādās katra glezna rada tik daudz un dažādas emocijas!

Iepazinuši ainavas žanra pamatprincipus latviešu mākslinieku darbos, ķērāmies pie radošā uzdevuma – radīt savu izvēlētās gleznas kopiju, kurā paradītu vērotās ainavas uzbūves principus.

Katrs jaunais mākslinieks radīja savu mazo kopiju, un laiks paskrēja nemanot. Pašu radītie darbi tagad atgādinās piedzīvotās emocijas un sajūtas, kas mudinās atkal doties uz šo krāšņo muzeju, jo vienā apmeklējumā nav iespējams iepazīt visus muzeja krājumus.

Skolēnu iespaidus apkopoja skolotāja Dace Saliņa